انواع پمپ های ضد اسید

انواع پمپ های ضد اسید

پمپ اسید چیست؟

امروزه پمپها در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارند و به همین دلیل است که در مدل ها و سری های مختلف طراحی و تولید میشوند . پمپ اسیدی که با نام پمپ پلیمری و پمپ ضد اسید ، پمپ اسیدشور و پمپ اسید شویی نیز شناخته میشود، یکی از پرکاربردترین و پر مصرف ترین پمپها میباشد ، که قرار است در ادامه این مدل را به طور کامل به شما معرفی میکنیم.

پمپ اسیدی در زمینه هایی استفاده میشود که سیال مورد استفاده خاصیت های شیمیایی خورندگی داشته باشد، به همین دلیل نیز اجزای درونی این دستگاه از موادهای اولیه ای ساخته میشود که در برابر موادهای اسیدی مقاوم باشد و آسیبی نبیند. از پمپ اسید برای پمپاژ سیالاتی همچون اسید استیک، اسید سولفوریک، اسید سیتریک، اسید هیدروفلوریک، اسید هیدروکلرید و اسید نیتریک و سایر اسیدهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

دلایل استفاده از پمپ ضد اسید

 

وقتی در کار خود نیاز به انتقال مواد مختلف اسیدی یا بازی دارید، باید از انواع پمپ های مخصوص از جمله پمپ های انتقال اسید استفاده شود. این پمپ ها با توجه به مدل دارای دبی، فشار، قدرت و سایز خروجی متفاوتی هستند. همچنین این پمپ ها توسط تولید کننده های مختلفی تولید و عرضه میشوند.

پمپ اسید سولفوریک

 

پمپ های مخصوص اسید سولفوریک یکی از چند دسته پمپ هایی هستند که برای انتقال انواع اسید از جمله اسید سولفوریک نیز استفاده میشود. استفاده از پمپ اسیدی برای این انتقال مستلزم استفاده از مکانیکال مخصوص هستند که باعث خوردگی بدنه پمپ نشود برای این نوع کاربری ار مکانیکال سیل وایتون ( قرمز ) استفاده میشود.

عملکرد پمپ ضد اسید

طرز کار پمپ های اسیدی به این صورت است که از پمپ ها ورودی سیالات توسط حرکت چرخشی پروانه درون موتور الکتریکی انجام میشود ، به این معنی که با حرکت پره های پروانه به سیال ، انرژی داده میشود باعث حرکت آن به سمت خروجی و خروج از دستگاه به صورت پر فشار رخ میدهد؛ به این دسته از پمپ ها پمپ جابه جایی مثبت میگویند. قسمت آب بندی در این پمپ ها بسیار مهم و حیاتی بوده به همین علت است که آن را از جنس تفلون ساخته و برای جلوگیری از تماس آب بندی با سیال در قسمت خارجی دستگاه تعبیه میشود ( تا در اثر خورندگی سیال آسیبی نبیند )، این امر باعث بالا رفتن بهره وری و سهولت تعمیر آن نیز میشود.

اجزای پمپ اسیدی
پمپ پلیمری یکی از پمپ هایی است که امکان سفارشی سازی آن بر اساس نیاز و درخواست مشتری به راحتی وجود دارد، به همین دلیل نمیتوان ویژگی های ساختاری و فنی را به صورت ثابت برایش ذکر کرد ولی به صورت کلی همه ی پمپ های اسید در چند ویژگی شباهت دارند. این نوع پمپ ها به سه دسته اصلی پلاستیکی یا تفلونی ، استیل و مگنتی تقسیم میشوند . در مدل های پلاستیکی و استیل معمولا از مکانیکال سیل استفاده میشود.

در مدل مگنتی از سیل مکانیکی استفاده نمیشود و به دو صورت مگنتی ( که از سیلینگ مگنتی استفاده شده ) و بدون سیل مکانیکی تولید و وارد بازار میشوند، دلیل این امر اهمیت زیاد بخش آب بندی پمپ میباشد. در موارد دیگر ساختار و ساختمان پمپ اسید مشابه هست. در این پمپ ها به صورت معمول، سیال به صورت نیمه باز و یک تکه به جریان درآورده میشود.

محفظه
پروانه
شافت
یاتاقان
آب بند
جنس بدنه پمپ ضد اسید
بدنه ی پمپ اسید که یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه میباشد، به دلیل اینکه باید از اجزای داخلی در برابر عوامل محیطی مضر بیرون مراقبت کند پس باید از موادی ساخته شود که هم مقاومت کافی را داشته باشد و هم تا حد نیاز به اجزای داخلی هوا برسد. این بخش از جنس های PP ، PE ، PVC ، PVDF ، PTFE ساخته میشود که نوع و جنس آن توسط خریدار با توجه به نیاز فعالیت خود و نوع سیال ( مقدار خورندگی ، مقدار خطرناکی و ممنوعیت برای نشت سیال ) باید انتخاب شود.

پمپ اسیدی GFP : این مدل با پلی پروپلین و الیاف شیشه ساخته میشود و همچنین مدل پمپ اسیدی PVDF ، هر دوی این پمپ های برای سیالات خالص با خاصیت خورندگی و سایش تا دما ۱۲۰ درجه مناسب هستند.
مدل های PP و PE نیز برای پمپاژ سیال خالص تمیز و تا حداکثر دمای ۸۰ سانتی گراد به کار برده میشوند.
از ماده اولیه PTEF برای زمینه هایی استفاده میشود که باید دارای اورینگ و واشرهای ضد زنگ زدگی باشد، زیرا این ماده در برابر فشار آب مقاومت بالایی برخوردار است.

مزایای پمپ اسیدی

 

انتقال آسان انواع اسید با خورندگی مختلف
تعمیرات ، نگهداری و سرویس دوره ای آسان

کلگی پمپ ضد اسید

لوازم یدکی در دسترس
معایب پمپ اسید

پمپ نباید خشک کار کند
برای اسیدهای خیلی قوی نامناسب نیست
لوازم یدکی در مدل های غیر ایرانی در دسترس نیست

برای خرید بهترین و ارزان ترین پمپ های ضد اسید روی لینک مشاهده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید